Koolhydraatarme vervangers voor je favoriete voedsel

Koolhydraten zijn goed voor ongeveer de helft van ieders dieet. Dit is te danken aan voedingsmiddelen, snacks, pasta, aardappelen en stevige bijgerechten. Deze maaltijden kunnen heerlijk smaken, maar ze zijn slecht voor je gezondheid en je taille. In plaats van deze snacks volledig uit je dieet te schrappen, zijn er talloze koolhydraatarme opties op de markt, zoals een koolhydraatarme pasta. Op deze manier kun je alsnog aan je behoefte voldoen, zonder je schuldig te voelen.

Gezonde ontbijtgranen

De meeste gezonde ontbijtgranen zijn verrijkt met vitamines en mineralen. Dit maakt het een nog voedzamere optie. Op deze manier kan het hele gezin aan hun aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voedingsstoffen voldoen. Sommige granen bevatten bijvoorbeeld calcium, dat cruciaal is voor de groei en ontwikkeling van botten bij kinderen.

Bloemkoolrijst

Bloemkoolrijst is de meest populaire rijstvervanger op de markt. Je kunt het thuis maken door bloemkoolroosjes te stampen tot ze op grind lijken. Je kunt hiervoor een keukenmachine gebruiken. Bloemkoolrijst is verkrijgbaar bij de meeste supermarkten als je weinig tijd hebt. Broccolirijst, hoewel niet zo populair, is een andere modieuze rijstvervanger op plantaardige basis die zijn weg heeft gevonden naar de eettafels. Broccoli is net als bloemkool een kruisbloemige groente met een textuur die lijkt op rijst. Het grootste voordeel van bloemkool- en broccoli rijst is dat ze een lichte smaak hebben. Een portie van 34 kopjes bevat slechts 4 gram koolhydraten.

Koolhydraatarme pasta

Door de smaak en textuur van traditionele pasta zijn koolhydraatarme varianten van pasta moeilijk te vinden. Er zijn echter nog verschillende oplossingen beschikbaar. Veel lijners vervangen groenten voor spaghetti op basis van tarwe, zoals courgettenoedels, spaghettipompoen of spiraalvormige wortelen. Je kunt ze voorverpakt kopen of zelf bereiden met een spiralizer. Andere gedroogde items zijn afkomstig van peulvruchten of groenten. Edamame pasta is gemaakt van edamame bonen meel en heeft een groene tint vergelijkbaar met spinazie spaghetti. Edamame meel bevat veel eiwitten en weinig koolhydraten, met slechts 6 gram netto koolhydraten per portie.

Koolhydraatarm brood

Met de populariteit van Keto diëten hebben veel voedselproducenten koolhydraatarme broodvervangers ontwikkeld met stoffen als pijlwortelmeel, lijnzaadmeel of amandelmeel. Sola brood wordt bijvoorbeeld gemaakt van tarwegluten, arrowrootmeel, sojameel en lijnzaadmeel. Het levert bijna de helft van de koolhydraten van typisch wit of tarwebrood.

Andere wortelgroenten

Aardappelen zijn een zetmeelrijke groente. Dit betekent dat ze veel koolhydraten bevatten. Omdat ze weinig voedingsvezels bevatten, bevatten ze ook veel netto koolhydraten. Hierdoor zal je bloedsuikerspiegel snel stijgen. De meeste wortelgroenten hebben voldoende zetmeel, maar bevatten minder koolhydraten om te worden gebruikt in plaats van aardappelen. Om een ​​steviger bijgerecht te maken, roostert, kookt of pureer je knolselderij, koolraap, rapen en pastinaak.

 

 

https://zero3.nl
Share :
Table of Contents

Word Blogger bij Ons en Deel Je Passie met de Wereld!

Gerelateerde berichten

Colostrum kopen

Steeds meer Nederlanders gebruiken het voedingssupplement colostrum voor hun gezondheid. Colostrum is de eerste melk