Gezond Web
Image default
Voeding

Is veganistisch eten de beste boost voor je immuunsysteem?

Veel mensen stappen tegenwoordig over op veganisme. Men lijkt zich steeds meer te beseffen hoe belangrijk ons immuunsysteem is. Bovendien weten we massaal hoe belangrijk voeding is voor ons lichaam. Als we met zijn allen goed willen zijn voor moeder natuur en onze mooie aardbol, is het belangrijk als we dubbel nadenken wanneer we voor de zoveelste keer dat stukje vlees in de supermarkt pakken. Sinds Covid deel uitmaakt van onze maatschappij, wordt pijnlijk duidelijk hoe de verhoudingen tussen de intensieve veehouderij en de mens liggen. Veganistisch eten is extreem gezond en bevorderlijk voor de leefbaarheid van onze overvolle aarde.

Een veganistisch voedingspatroon

Een vegan of veganistische leefstijl kun je definiëren als een levenswijze waarbij (zoveel mogelijk) wordt afgezien van allerlei vormen van exploitatie van dieren voor eten, kleding en andere zaken. Vegetariërs eten geen vlees of vis. Veganisten gaan in principe nog een stapje verder. Een veganist eet en drinkt alleen plantaardige producten. Producten als melk, eieren, honing en yoghurt zijn dus uit den boze. Daarnaast gebruikt een veganist bijvoorbeeld alleen diervriendelijke make-up. Hij of zij draagt bovendien kleding zonder dat daar een dier aan te pas is gekomen. Vaak begint een veganist met het overstappen op een volledig plantaardig voedingspatroon. Het is hierbij belangrijk om op te letten of men voldoende eiwitten, vitamine B1, vitamine B2, vitamine B12, ijzer en calcium binnenkrijgt. Peulvruchten, zoals linzen en kikkererwten, zijn rijk aan een heleboel vitaminen. Daarnaast is het verstandig om noten, tempé en veel verschillende groenten toe te voegen aan je voedsel. Er bestaan veel kookboeken en websites met de lekkerste vegan recepten om jou op weg te helpen. Wat dacht je bijvoorbeeld van vegan lasagne of vegan cupcakes? Ga thuis aan de slag met allerlei receptjes en voor je het weet tover jij vegan hapjes of maaltijden zoals een vegan lasagne op tafel!

Waar je extra op dient te letten als je veganistisch gaat eten

Als je besluit over te stappen op een vegan voedingspatroon, let er dan goed op dat jij alle essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. Voor een optimale gezondheid heb je veel vitaminen en mineralen nodig. Ter aanvulling op je voeding zou je supplementen kunnen slikken. Daarnaast is de inname van jodium van belang. Neem jodium op in je voedingspatroon, maar let op dat je niet te veel binnenkrijgt. Dit is ook weer niet de bedoeling. Jodium zou je bijvoorbeeld uit zeewier kunnen halen. Let verder goed op de inname van calorieën. Veganisten krijgen doorgaans veel minder calorieën binnen. Hierdoor gaat je lichaam harder werken met een lagere energie als gevolg.

https://happyvegan.nl/vegan-recepten/lasagne-recept/

Gerelateerde artikelen

3 Niet-alledaagse ontbijtjes

Wat zijn de eigenschappen van groene thee extract?

3 Niet-alledaagse ontbijtjes