Gezond Web
Image default
Voeding

3 Niet-alledaagse ontbijtjes

Ben je uitgekeken op de boterham of de kom yoghurt met fruit als ontbijt? De volgende recepten zijn ook het proberen waard en zijn daarbij nog redelijk gezond.

Bananenbrood havermout

Een bananenbrood havermout is redelijk makkelijk te maken, maar je hebt er wel even de tijd voor nodig; het brood moet uiteindelijk een halfuurtje in de oven. Het belangrijkste ingrediënt is de banaan. Voor een standaard brood heb je er twee nodig die rijp zijn, dus het is niet erg als ze een paar dagen te lang in je fruitmand hebben gelegen. Andere ingrediënten voor een bananenbrood havermout zijn: bloem, bakpoeder, melk en zout. Als je wilt, kun je dat aanvullen met wat kaneel en fijngehakte noten. Als aanvulling kun je er yoghurt en stukjes fruit bij serveren.

Bananenpannenkoekjes

Ook bananenpannenkoekjes zijn makkelijk te maken. Net als bananenbrood havermout kun je deze het best maken als je wat meer tijd hebt, bijvoorbeeld in het weekend. Waarschijnlijk houdt je nog genoeg over om er ook de rest van de week van te genieten. Ga je voor een simpele en snelle variant? Klop dan gewoon twee eieren, prak de banaan en doe dit mengsel in de pan. Ga je voor een steviger ontbijt, dan kun je havermout toevoegen. Bij het uitserveren kun je nog enkele dingen toevoegen om het extra lekker te maken. Bijvoorbeeld stukjes rood fruit of bessen, kokosrasp en ahornsiroop.

overnight oats en ontbijtriffle

Je normale ontbijt, maar dan net even iets anders. Misschien vind je havermout superlekker, maar heb je ’s ochtends geen tijd om het klaar te maken. Met deze variant kun je best tien minuutjes langer in bed blijven liggen, want overnight oats maak je de avond van tevoren. In plaats van melk en havermout warm te maken in een pan, kun je het ook koud eten. Doordat de havermout een paar uur in je koelkast staat met yoghurt of melk, krijg je namelijk dezelfde structuur als de warme variant. Je bespaart nog wat extra minuutjes als je het fruit ook al van tevoren in stukjes snijdt. Heb je wel meer tijd, dan kun je er ook voor kiezen om je ontbijt met yoghurt in een nieuw jasje te steken door het laag voor laag op te bouwen: een laagje yoghurt, een laagje fruit en een laagje havermout, enzovoort. Oh ja, in het weekend maag daar een laagje chocolade bij.

https://makkelijkafvallen.nl/recepten/bananenbrood-havermout/

Gerelateerde artikelen

3 Niet-alledaagse ontbijtjes

Wat zijn de eigenschappen van groene thee extract?

Juicebar huren bij Shakes on Wheels