Gezond Web
Image default
Seniorengezondheid

Gezond blijven en toch blijven sporten op oudere leeftijd

Wanneer je ouder wordt merk je dat je lichaam niet zo sterk en veerkrachtig meer als toen je jong was. Sommige mensen gaan daarom minder bewegen of gaan op zoek naar alternatieven. Wielrennen wordt ontspannen een rondje fietsen. Het potje voetbal wordt een flink stuk wandelen. Maar niet iedereen heeft daar zin in en er zijn genoeg mensen die zo lang mogelijk de sport willen blijven beoefenen waar ze van houden. En in veel gevallen kan dat ook prima, gewoon een kwestie van rekening houden met een aantal zaken.

Je lichaam heeft langer herstel nodig

Een van de belangrijkste dingen om te onthouden is dat je lichaam op oudere leeftijd meer hersteltijd nodig heeft. Spieren verzuren sneller en pezen en kraakbeen worden stugger. Let daarom vooral op je rust. Voldoende rust tussen trainingen of wedstrijden is de manier om blessures te voorkomen. Ook goed eten helpt je lichaam herstellen. Door evenwichtige voeding krijgt je lichaam belangrijke stoffen zoals eiwitten, koolhydraten, ijzer en magnesium binnen. Deze helpen allemaal om je lichaam te herstellen zodat je er weer flink tegenaan kunt!

Blijf niet lopen met klachten

Toen je jong was kon je met voetbal nog wel eens door je enkel gaan. Zak ijs erop en twee dagen later was je weer zo fris als een hoentje en klaar om de sportprijzen te veroveren op het volgende toernooi. Wanneer je ouder wordt werkt dat niet zo goed meer. We hebben al genoemd dat je lichaam er langer over doet om te herstellen en dat geldt zeker bij blessures. Wanneer je op oudere leeftijd met een blessure blijft lopen wordt de kans op chronische, langdurige klachten alleen maar groter. Ga daarom altijd naar de huisarts of fysiotherapeut wanneer je klachten hebt na het sporten. In sommige gevallen is het nodig om een hulpmiddel te gebruiken tijdens het sporten, zoals een kniebrace.