Gezond Web
Image default
Gewichtsverlies

Sporten voor vegans

Als vegan is het verkrijgen van alle benodigde voedingsstoffen niet zo eenvoudig als voor mensen die ook dierlijke bijproducten en producten eten. Het is daarentegen helemaal niet onmogelijk om gezond en vegan te eten. Het is alleen niet zo’n geplaveid pad, als bij ‘normaal’ eten. Wat sommige mensen beweren, is dat sporten voor vegans eigenlijk niet zo’n goed plan is. Dat is gewoon een fabeltje. Het kan best, het vraagt alleen wel om extra aandacht. Benieuwd? Lees dan gerust verder.

Vegan eiwitshake

Een heel belangrijk issue bij het sporten is vaak de hoeveelheid eiwitten. Wil je spieren opbouwen? Dan vraagt het al snel om een extra portie eiwitten. Nu zitten eiwitten voornamelijk in dierlijke producten en dierlijke bijproducten. Toch zijn er gelukkig steeds vaker hele mooie alternatieven. Zo kun je als sporter niet alleen kiezen voor een ‘normale’ eiwitshake, maar ook voor een pre workout zonder caffeine . Met een vegan eiwitshake krijg je zo ook een lading eiwitten binnen.

Vegan voedingsmiddelen met eiwit

Houd je van een natuurlijk manier van voeden? Dan kan het zijn dat een vegan eiwitshake of eiwitreep niet past bij hoe jij over gezonde voeding denkt. Zelfs dan zijn er mogelijkheden om toch aan jouw hoeveelheid eiwitten te komen. Er zijn namelijk ook vegan voedingsmiddelen die ook erg eiwitrijk zijn. Denk hierbij aan bijvoorbeeld:

  • Linzen
  • Broccoli
  • Kikkererwten
  • Noten
  • Boerenkool
  • Havermout
  • Spirulina
  • Tofu

Overige aandachtspunten

Als vegan let je niet alleen op de hoeveelheid eiwit. Bij het ontbreken van vlees en dierlijke producten op de menukaart, moet je ook zorgen voor andere aanvullingen. Het is namelijk zo dat dierlijke producten vooral ook veel ijzer, vitamine B1, vitamine B2, vitamine B12 en calcium opleveren. Ook als je sport moet je dus erop letten dat je hier geen tekorten in opbouwt.

Extra belangrijk: bij het sporten is het van belang dat je een goed energieniveau behoudt. Nu heeft plantaardig eten over het algemeen een hogere voedingswaarde en een lagere energetische waarde. Ideaal bij afvallen, maar je moet wel oppassen als je sport. Wil je dus genoeg energie? Dan kan het zijn dat je bijvoorbeeld wat meer noten moet gaan eten, aangezien die een vrij hoge energetische dichtheid hebben.

https://www.trainandgain.nl/vegan-protein.html