Wat is het verschil tussen een hypertrofie training en een kracht training?

Hypertrofie verwijst naar het vergroten van de omvang van de spier, wat gebeurt door het totale volume van de training te vergroten (sets x reps).  Krachttraining verwijst naar het vergroten van het vermogen van een spier om kracht te produceren, wat gebeurt door zwaardere gewichten te heffen (meer dan 85% van 1 rep max). Kortom, bij een hypertrofie training kijk je naar hoe groot een spier is, terwijl bij krachttraining kijk je naar hoe sterk een spier is. Het is belangrijk om het verschil tussen hypertrofie- en krachttraining te weten, omdat het van invloed is op de soorten trainingen en protocollen die je in de sportschool doet.

Wat is hypertrofie?

Hypertrofie is het fysiologische proces van vergroting van spiervezels, meestal in diameter, door middel van weerstandstraining. Er zijn twee hoofdtypes spierhypertrofie: sarcoplasmahypertrofie en myofibrilhypertrofie.  

–          Sarcoplasmahypertrofie is wat de meeste mensen bedoelen als ze het over hypertrofietraining hebben.  Het is de fysieke toename van de spier.

–          Myofibril hypertrofie is wanneer een spier dichter en compacter wordt.

Deze vormen van hypertrofie gaan meestal samen, dus voor praktische doeleinden maakt het onderscheid niet zoveel uit. Maar als je verder leest over dit onderwerp, zul je deze termen waarschijnlijk tegenkomen, en daarom is het de moeite van het vermelden waard.

Wat is krachttraining?

Bij een krachttraining wil je het uiterste vermogen uit je spieren halen. Dit gebeurt meestal door middel van zwaar tillen en op maximaal gewicht trainen. Het vermogen om maximale kracht te genereren is afhankelijk van enkele belangrijke factoren, zoals: het centrale zenuwstelsel, de snelheid van krachtproductie en neurale vermoeidheid.

Wat is nou het verschil?

Een van de belangrijkste verschillen tussen hypertrofietraining en krachttraining is de totale hoeveelheid werkvolume die binnen een sessie en programma wordt opgebouwd. Het trainingsvolume kan worden berekend door sets x reps x belasting te vermenigvuldigen, en over het algemeen is hypertrofietraining hoger in trainingsvolume door de mogelijkheid om meer sets en reps uit te voeren met minder belasting dan zwaardere krachttraining.

Welke supplementen heb ik nodig voor spieropbouw?

Vraag je je af welke supplementen heb ik nodig voor spieropbouw, neem dan eens een kijkje op de website door op de link te klikken. Het is altijd goed om te kijken welke supplementen er allemaal zijn.

https://trainandgain.nl/welke-supplementen-heb-ik-nodig-voor-spieropbouw/
Share :
Table of Contents

Word Blogger bij Ons en Deel Je Passie met de Wereld!

Gerelateerde berichten

De 8 weken transformatie

Het bereiken van een indrukwekkende fysieke transformatie is een doel dat veel mannen nastreven. Of